Badania fokusowe są bardzo atrakcyjnym narzędziem pozwalającym na eksplorację zróżnicowanych obszarów rzeczywistości społecznej i konsumenckiej. Możliwości jakie niesie ze sobą wykorzystanie tej metody ograniczone są jedynie pomysłowością badaczy oraz umiejętnościami moderatorów.
W trakcie badań fokusowych poza standardowym badaniem przebiegu dyskusji oraz jego późniejszą analizą, można wykorzystać wiele przydatnych technik które z jednej strony zwiększają atrakcyjność dla samych osób badanych, jednocześnie z drugiej dając odpowiedzi na pytania których nie da się uzyskać innymi metodami badawczymi.
Badania fokusowe można poszerzyć o techniki projekcyjne, specjalistyczne narzędzia pozwalające na pokazanie spontanicznych reakcji oraz wyobrażeń na temat poruszany w trakcie badania.
Przydatnymi technikami w badaniach fokusowych są:
- Skojarzenia – uczestnik badania określa swoje skojarzenia dotyczące podanego zagadnienia, konkretnego produktu lub pojęcia.
- Uzupełnienia – uczestnicy badania uzupełniają niekompletne opowiadania, np. bubble test – w którym uczestnik wypełnia własną treścią pusty „dymek” dialogowy w komiksie.
- Konstrukcje – budowanie własnych opisów, dialogów itp.
- expo – wyobrażenie ekspozycji na tle konkurencji
- brand party – określenie wizerunku marki na tle konkurencji
Jako przykład oryginalnych kierunków badań które mogą zostań przeprowadzone za pomocą metody fokusowej są badania na graczach komputerowych.
W badaniu takim można uzyskać informacje na temat preferencji graczy, odnalezienie niszy, analiza stanu polskiego rynku gier oraz zmian zachodzących w środowisku graczy. Sesję fokusową można również wzbogacić o dodatkowe elementy, które w tym konkretnym przypadku pozwalają na pozyskanie unikalnych opinii wynikających bezpośrednio z doświadczeń uczestników badania.
W badaniu graczy można korzystać z niestandardowych technik takich jak:
- Playtesty – testy poszczególnych gier, na których osoby zaproszone grają w nie i mogą sprawdzić ich działanie oraz zawartość. Testy odbywają się na przygotowanych stanowiskach z konsolami lub komputerami przystosowanymi do danego produktu. Playtesty kończą się rozmową i wspólną dyskusją z uczestnikami na temat wrażeń, mocnych i słabych stron danego tytułu.
- Pokazy multimedialne – prezentacja w której uczestnicy mogą poznać nową grę. Najczęściej pokaz taki składa się z pokazu wideo przygotowanego przez producenta w którym zawarte są najistotniejsze informacje dotyczące gotowego lub powstającego produktu oraz trailer gry lub nagranie samej rozgrywki.
Dzięki takiemu badaniu fokusowemu można uzyskać wyniki na temat:
- Preferencji
- Wymagań
- Motywów grania
- Rynkowej wartości poszczególnych pomysłów i rozwiązań
- Wielu innych aspektów dotyczących cyfrowej rozrywki