Medical market research to badania rynku prowadzone z myślą o potrzebach podmiotów działających w ramach branży farmaceutycznej oraz ośrodkach zdrowia. Są to badania skupione zwłaszcza na pozyskiwaniu jednostkowych insightów konsumenckich w grupach docelowych odbiorców leków oraz różnego typu produktów medycznych.
Siła reklamy leków w telewizji
Jeśli jesteś uważnym obserwatorem to zapewne dostrzegłeś, że reklamy produktów farmaceutycznych stanowią dominującą część wszystkich reklam emitowanych w przekazie medialnym. Nie może to dziwić, gdyż jest to najszybsza droga dotarcia do masowego klienta. Marek leków dostępnych bez recepty mamy jednak w obecnej chwili tak wiele, że tak naprawdę trudnym zadaniem jest wypromowanie nowego brandu. Nie można jednak w tym przypadku mówić o zadaniu niewykonalnym. Bardzo dużą pomoc stanowi bowiem bez wątpienia realizacja badania marketingowego.
Medical market research – kogo najlepiej badać i w jaki sposób?
Badania rynku medycznego są prowadzone zazwyczaj na pacjentach zmagających się z konkretnymi dolegliwościami chorobowymi. Pozyskuje się od nich w związku z tym informacje na temat dotychczasowych doświadczeń zarówno pod kątem objawów, jak i sposobów radzenia sobie z nimi. Badani w trakcie wywiadów o charakterze jakościowych (indywidualnych lub grupowych badań fokusowych) mają okazję wypowiedzieć się na temat stosowanych dotychczas leków, ich skuteczności, problemów z zażywaniem, a także skojarzeń z konkretnymi markami. Po zakończeniu pomiarów jakościowych warto przeprowadzić również badania ilościowe – np. telefoniczne (CATI), internetowe (CAWI) lub z użyciem mobilnych urządzeń z wgraną aplikacją (CAPI).
Projekty medical market research nie muszą być prowadzone jedynie na samych pacjentach. Równie wartościowe z punktu widzenia przedsiębiorstwa farmaceutycznego mogą okazać się badania lekarzy oraz pracowników aptek. To przecież od nich w dużym stopniu zależy kwestia tego, na zakupy których konkretnie produktów zdecyduje się klient. Uzasadnienie w tym przypadku mają zwłaszcza badania fokusowe. W ich trakcie uczestnicy badania mogą wzajemnie się inspirować i wymieniać opiniami oraz doświadczeniami. Fokusy warto uzupełnić także o poddanie ich ocenie materiałów reklamowych oraz opakowań leków OTC.
Podsumowanie
Badania rynku medycznego to zatem doskonała okazja ku temu, aby właściwie zaplanować kampanię marketingową w celu budowania pozytywnego wizerunku marek leków. Do badań warto zaangażować zarówno pacjentów, jak i lekarzy i farmaceutów, którzy w swojej codziennej pracy są odpowiedzialni za polecanie produktów leczniczych.