Efektywny proces badawczy charakteryzuje się przede wszystkim zastosowaniem w jego toku odpowiednich narzędzi, odpowiadających za wzrost jakości prowadzonych działań. W tym celu przed podjęciem się procesu, warto zadać sobie pytanie o jego cel, a następnie wybrać takie metody, które pozwolą go osiągnąć. Wśród najefektywniejszych metod warto wyróżnić badania fokusowe, czyli wywiady grupowe zogniskowane (FGI).
Rola moderatora w badaniach FGI
Badanie FGI umożliwia pozyskanie szczegółowych informacji oraz opinii badanych. Fundamentem efektywnego wywiadu, jest dobrze przygotowany moderator, który działa zgodnie z wcześniej stworzonym scenariuszem oraz posiada wszystkie potrzebne materiały. Moderator:
- pilnuje porządku podczas dyskusji;
- prowadzi wywiad w oparciu o wcześniej ustalone ze zlecającym badanie kryteria;
- ma za zadanie zachęcać do dyskusji oraz dbać o swobodę wypowiedzi;
- pełni odmienną rolę niż ankieter.
Wywiad grupowy zogniskowany z perspektywy respondenta
Wywiady FGI najczęściej przeprowadzane są na większej ilości grup niż jedna, a każda z grup składa się zazwyczaj z sześciu do dwunastu osób. Dobierając respondentów do takiego typu badania zwraca się uwagę na to, czy ankietowany ma styczność z badanym produktem czy podlegającą projektowi usługą. Ponadto często zwraca się także uwagę na:
- wiek respondentów;
- płeć;
- zainteresowania;
- cechy;
oraz na wszystkie inne zmienne ważne z punktu widzenia realizowanego badania.
Podział badań FGI
Zogniskowane dyskusje grupowe można podzielić na:
- grupy rozszerzone lub wydłużone - zaliczają się do nich wszystkie te badania, które trwają długo np. ponad dwie godziny;
- mini (mini FGI) - są to badania, w których udział bierze mała ilość badanych
(4-6 osób); - eksperckie - to badania, które realizowane są ze specjalistami;
- konfliktowe - clash - respondenci przynależą do dwóch grup, które mają przeciwstawne opinie;
- kreatywne - respondenci mają za zadanie stworzyć konkretne rozwiązanie.
Proces badawczy wymaga zastosowania różnorodnych metod
Metodę FGI wykorzystuje się do przeprowadzania badań zorientowanych m.in. na satysfakcję konsumentów, a także w zakresie analiz rynku i badań ewaluacyjnych. Co ważne badania fokusowe umożliwiają pozyskiwanie danych, których nie można było pozyskać metodami ilościowymi. Oznacza to, że warto w procesie badawczym stosować zarówno metody jakościowe oraz ilościowe, co pozwali na pozyskanie wieloaspektowych danych.