Market research przeprowadza się w wielu różnych celach, przede wszystkim by sprawdzać tendencje panujące na rynkach, a także zachowania konsumentów oraz ich preferencje. Dlaczego jeszcze się je realizuje oraz jakie konkretnie informacje można dzięki nim uzyskać?
Badania klienta
Poznanie preferencji, wymagań oraz motywów zakupowych klientów to informacje, które bez wątpienia chce posiadać każda firma. To dzięki nim może bowiem tworzyć lepsze produkty trafiające bezpośrednio w potrzeby konsumentów i tym samym osiągać większe zyski ze sprzedaży.
Takie dane uzyskuje się właśnie za pomocą market research, które obecnie realizuje się również online, np. poprzez platformę Badanie-Opinii.pl stworzoną przez ekspertów Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat®. Dzięki tej platformie można dokładnie wskazać, do kogo ma być skierowane takie badanie oraz na jak dużej grupie ma być przeprowadzone. Pozwala to na lepsze kontrolowanie wydatków na realizację, dlatego też na zlecenie market research mogą pozwolić sobie również mniejsze przedsiębiorstwa.
Badanie marki
W zakres market research wchodzą też badania marki. W ich przypadku sprawdza się, jaka jest jej rozpoznawalność, co dokładnie wyróżnia ją na tle konkurentów, a także czy przekazy reklamowe są komplementarne z jej wizerunkiem.
Informacje te są bardzo ważne, bowiem marka w dzisiejszych czasach to motor napędowy dla sprzedaży, przy czym zadbanie o jej spójność to nie lada wyzwanie, któremu oczywiście trudno sprostać. Właśnie dlatego okresowe sprawdzanie wizerunku przedsiębiorstwa jest wręcz zalecane, również po to, aby dowiedzieć się, z czego wynikają lepsze wyniki osiągane przez rynkowych konkurentów.
Badania produktu
Kolejnym elementem badania rynku jest badanie produktu. W tym przypadku realizuje się je przede wszystkim zanim konkretny artykuł zostanie wprowadzony na rynek. Testuje się m.in.:
- jaki typ opakowania najbardziej podoba się potencjalnym konsumentom,
- jakie cechy produktu trafiają w oczekiwania klientów, a jakie nie,
- czy produkt można w łatwy sposób zastąpić innym,
- jaka jest elastyczność cenowa klientów, czyli ile są gotowi zapłacić za dany artykuł.
Dane te są kluczowe, firma może bowiem zdecydowanie lepiej przygotować się do wprowadzenia produktu na rynek i upewnić się, że zrobiła wszystko, aby od początku osiągnąć jak najwyższy wolumen sprzedaży. Oczywiście badania produktu można realizować również na późniejszych etapach, np. wtedy, gdy niezbędne są działania remarketingowe.
Badania segmentacyjne
Jeśli firma dopiero wchodzi na rynek albo chce opracować produkt dla zupełnie nowej grupy konsumentów, niezbędne są również market research opierające się na badaniach segmentacyjnych. Informacje z nich płynące obejmuję m.in. to, jaka jest grupa docelowa firmy, co dokładnie ją cechuje oraz jak wpisać się w jej oczekiwania.
Market research obejmują szeroki zakres działań i obecnie są one niezbędne właściwie na każdym etapie działania przedsiębiorstwa. Jeśli i Państwo chcą zlecić ich przeprowadzenie, zachęcamy do kontaktu z ekspertami Centrum Badawczo-Rozwojowego BioStat®, które ma 16-letnie doświadczenie w tym zakresie.