Biznesowe zastosowania badań rynkowych

Badania rynku do tej pory kojarzyły Ci się jedynie z analizami przeprowadzanymi przez publiczne instytucje? A czy zdajesz sobie sprawę z tego, że wyniki uzyskane w ich ramach możesz wykorzystać także na etapie prowadzenia własnej działalności gospodarczej? Zdołasz dowiedzieć się co klienci myślą na temat produktów i marek, które oferujesz. Poznasz także ich preferencje odnośnie koncepcji reklamowych. Uzyskasz ponadto informacje na temat pułapu cen, które w największym stopniu skłonią klientów do dokonywania zakupów.

 

W jaki sposób powinno zostać przeprowadzone badanie rynku?

 

Aby można było mówić o wysokiej wiarygodności pomiarów badawczych, przede wszystkim powinny zostać one przeprowadzone z uwzględnieniem kryteriów metodologicznych. Często możemy się spotkać z wynikami badań ankietowych, które są realizowane na przykład przy udziale kilkunastu respondentów. Niestety w takim przypadku nieuzasadnione byłoby jakiekolwiek uogólnianie wniosków. Uzyskane dane mają więc bardzo niewielką wartość. Dlatego należy zadbać o zapewnienie reprezentatywnej próby, tak aby uczestnicy badania stanowili wierny wycinek całej populacji. Aby tak się stało, konieczne jest wyznaczenie próby badawczej z uwzględnieniem błędu statystycznego na maksymalnym poziomie 5% – najlepiej z uwzględnieniem podziału ze względu na wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania czy inne dane socjodemograficzne.

 

Na czym polega triangulacja metodologiczna?

 

Badanie ankietowe może zostać przeprowadzone z użyciem różnego rodzaju technik – na przykład CATI (wywiady telefoniczne), CAWI (ankiety internetowe), CAPI (wywiady terenowe z użyciem urządzeń mobilnych), PAPI (z wykorzystaniem ankiet papierowych). Nie trzeba – i nie warto – się jednak ograniczać wyłącznie do pomiarów ilościowych. Aby uzyskać pogłębione informacje na przykład na temat motywów postępowania klientów, konieczne będzie również zrealizowanie badań o charakterze jakościowych. Zaliczamy do nich zwłaszcza indywidualne wywiady pogłębione (IDI) oraz fokusy (FGI). Badania tego typu w dobie rozwoju nowoczesnych technologii nie muszą być realizowane jedynie w trybie stacjonarnym – np. w sali fokusowej. Nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, aby przeprowadzić je online – chociażby przy użyciu oprogramowania Skype.

 

Zanim zlecisz firmie badawczej przeprowadzenie badania rynku, poproś wcześniej o przedstawienie koncepcji metodologicznej, która ukaże spójność pomiędzy pytaniami badawczymi, a planowanymi do wykorzystania metodami/technikami.

 

Jakie korzyści biznesowe odniesiesz?

 

Prawidłowo zrealizowane badanie dostarczy Ci wiarygodnych wniosków i rekomendacji, których wdrożenie będzie sprzyjać rozwojowi Twojego biznesu. Wzrost satysfakcji klientów przełoży się na większe zyski i zmniejszenie współczynnika odejść do konkurencji. Zdołasz również zoptymalizować wydatki przeznaczane na kampanie marketingowe przy jednoczesnym wzroście ich skuteczności.

badania rynkowe badania rynku badania ankietowe badanie rynku badanie opinii klientów
Copyright 2017 - 2024 Biostat
Polityka Prywatności | Pliki Cookies
Badania ankietowe od 4 zł.